Cultural Survival and Social Control: The Development of a Curriculum for Upper Canada's Common Schools in 1846
Auteurs-es
James Love
Résumé
In 1846, the Department of Education for Canada West introduced for use in common schools the first authorized set of textbooks, the "Irish National Series of Schoolbooks". Although usually treated by historians as an aspect of the bureaucratization of the education system in this period, the Textbook Policy was indeed designed to counter perceived social and cultural problems, as the research upon which this paper is based reveals. Among these, most significant were official concerns that disruption caused by recent Irish immigration, coupled with increasingly aggressive American cultural and political imperialism represented serious threats to the stability of British Canada.
En 1846, le Département d’Éducation du CAnada-Ouest introduisit dans les écoles publiques l’usage de la première collection de manuels scolaires autorisés, la « Irish National Series of Schoolbooks ». Habituellement présentée par les historiens comme l’un des aspects de la bureaucratisation qui toucha alors le système d’éducation, cette politique des manuels scolaires n’en visait pas moins à résoudre un certain nombre de problèmes sociaux et culturels, comme l’indique la recherche sur laquelle se fonde le présent article. Dans les milieux officiels on craignait particulièrement que l’immigration irlandaise, ainsi que l’impérialisme de plus en plus agressif pratiqué par les États-Unis en matière culturelle et politique, ne viennent gravement menacer la stabilité du Canada britannique.