Submissions

Online Submissions

Already have a Username/Password for Histoire sociale / Social History?
Go to Login

Need a Username/Password?
Go to Registration

Registration and login are required to submit items online and to check the status of current submissions.

 

Author Guidelines

 

L'anglais suit / English follows

 

** Prière d'envoyer vos soumissions par courriel à hssh@uottawa.ca **

 


Défénitions

Article : tout texte, d’une longueur maximale de 11 000 mots en anglais / 12 000 mots en français, qui apporte une contribution originale à la connaissance. La revue accorde la priorité aux études intégrant explicitement plusieurs sous-domaines de l’histoire sociale et dont les sources, la méthode ou l’interprétation sont innovatrices.  

Note de recherche : texte de moindre envergure qu'un article et d'une longueur maximale de 5 000 mots qui expose la problématique et les résultats préliminaires d’une recherche en cours ou qui propose une réflexion rigoureuse à partir d’une question ou d'une source.


Pratiques de publication     

 Les textes proposés à la revue Histoire sociale / Social History sont soumis de façon anonyme à des évaluateurs avant d’être présentés au Conseil de direction. Tout article dont la publication a été approuvée ne peut être retiré par son auteur sans l’accord de la revue. Les auteurs doivent faire parvenir leurs articles en version électronique.

 L’auteur reçoit un exemplaire du numéro dans lequel il se trouve.

 Les auteurs des articles retenus aux fins de publication doivent signer une entente relative aux droits d’auteur. Lorsqu’ Histoire sociale / Social History touche des droits pour la reproduction d’un article qu’elle a fait paraître, elle remet la somme de 50 $ à son auteur.

 Les opinions exprimées par un auteur n’engagent pas la revue.

 La revue peut effectuer les corrections de forme qui s’imposent, conformément aux usages qu’elle a adoptés.

 

Présentation des manuscrits          

 Le manuscrit doit nous parvenir en version électronique (fichier joint adressé au courriel de la revue, hssh@uottawa.ca), accompagné d’un résumé d’une centaine de mots.

 NOUVEAU! Le manuscrit ne doit pas dépasser 12 000 mots. Les textes sont tapés à double interligne.

 En première page sont indiqués le titre de l’article ainsi que les nom et prénom de l’auteur et l’institution à laquelle il ou elle est affilé(e) (le nom de l’auteur ne doit pas faire partie du texte ni se retrouver ailleurs dans l'article).

 On se reporte aux tableaux, graphiques, figures et illustrations par des renvois dans le texte. Ces renvois sont tous numérotés en chiffres arabes et portent la légende et le titre appropriés; si nécessaire, la mention de la source utilisée suit immédiatement. Veuillez faire parvenir les photographies ou les images en fichiers jpg à haute résolution.

 Les nombres inférieurs à 10 sont écrits en toutes lettres. On utilise la virgule décimale et on inscrit ainsi les pourcentages : 23,5 p. 100; et les nombres supérieurs à mille : 9 547.

 Les dates sont écrites aux formes suivantes : les années 1960; le 24 septembre 1979; le XIXe siècle.

 

Citations        

 Les citations en français ou en anglais sont présentées dans la langue d’origine. Lorsqu’elles sont dans une autre langue, elles doivent être traduites dans la langue du manuscrit.

 Une citation se termine ainsi : appel de note, guillemet français, ponctuation. Si le point appartient à la citation, il devrait précéder le guillemet fermant. Par exemple : « La mortalité était très forte dans la première année de la vie 24. »

 On signale une omission dans le corps d’une citation par des points de suspension.

 On place aussi les ajouts ou les modifications entre crochets.

 Toute citation de plus de cinq lignes fait l’objet d’un paragraphe en retrait, sans guillemets.

 

Notes et références  

 Lorsqu’il s’agit de la première mention d’un ouvrage, on procède comme suit :         

Afin de préciser un ouvrage au complet :

Livre d’un auteur : Edward Shorter, Naissance de la famille moderne, XVIIIe–XIXe siècle, Paris, Seuil, 1977.

Pour préciser une ou plusieurs pages d'un ouvrage : 

Livre d’un auteur : Edward Shorter, Naissance de la famille moderne, XVIIIe–XIXe siècle, Paris, Seuil, 1977, p. 10-18.

Ouvrage publié sous la direction d’un auteur : Jean Hamelin (dir.), Histoire du Québec, Saint-Hyacinthe, Edisem, 1977, p. 33.

Contribution à un recueil : Hugh McLeod, « White Collar Values and the Role of Religion » dans Geoffrey Crossick (dir.), The Lower Middle Class in Britain, 1870-1914, Londres, Croom Helm, 1977, p. 61-88.

Article de périodique : Raymond Roy, Christian Pouyez et François Martin, « Le jumelage des données nominatives dans les recensements : problèmes et méthodes », Histoire sociale / Social History, vol. 13, n° 2, mai 1980, p. 173-193. Lorsque le périodique est un journal, on le mentionne ainsi : Le Devoir (Montréal), 24 août 1980.

Thèse : Allan Greer, « Habitants of the Lower Richelieu: Rural Society in Three Quebec Parishes, 1740-1840 », thèse de doctorat, Université York, 1980, p. 123-129.

 Lorsqu’il s’agit d’une mention subséquente, on procède comme suit : 

Shorter, Naissance de la famille moderne, p. 45; Hamelin, Histoire du Québec, p. 218; McLeod, « White Collar Values », p. 69-71; Roy, Pouyez et Martin, « Le jumelage des données »,  p. 175-176; Greer, « Habitants of the Lower Richelieu », p. 101.

 On n’utilise donc pas op. cit. ou loc. cit. Le terme ibid. est employé seulement lorsqu’on répète immédiatement la référence précédente.

 

Sources manuscrites

 Dans le cas d’une source manuscrite, on mentionne successivement le dépôt, le fonds, le dossier et le document, la date. Par exemple, Bibliothèque et Archives Canada (BAC), Fonds Borden, vol. 46, p. 269, Laurier à Borden, 23 septembre 1914.

 Lors des mentions ultérieures éventuelles : BAC, Fonds Borden, vol. 46, p. 272, Mignault à Borden, 25 septembre 1914.

 

Directives aux auteurs avant soumission

 

Toutes les propositions doivent être envoyées sous format Word à hssh@uottawa.ca. Merci de bien vouloir nommer le fichier selon le format suivant : titre abrégé, date de soumission (année, mois, jour). Ex : Cochons, vaches et frontières 1984.07.31.

 

Les propositions d’articles et de notes de recherche doivent comprendre un résumé de 100 mots. Merci de bien vouloir faire figurer ce résumé sur la première page de votre article, sous le titre, ainsi que dans votre courriel d’accompagnement.


 

Votre courriel d’accompagnement doit comprendre votre nom, le titre de votre article, un résumé de 100 mots, votre affiliation institutionnelle, ainsi que des coordonnées de contact complètes.

 

Tous les textes doivent être rédigés en utilisant :

  • Un interligne double
  • Une police de caractère 12
  • Des italiques plutôt que le sous-lignage (à l’exception des adresses URL) 

 

Les figures, graphiques, tableaux, et les versions des illustrations en basse résolution doivent si possible être insérées dans le corps du texte aux endroits appropriés. Des versions en haute résolution des illustrations vous seront demandées au terme du procédé d’évaluation.

 

Les notes et références doivent être insérées dans le corps du texte et apparaître en bas de page, et non à la fin du texte.


 

Les articles ne doivent pas dépasser 11, 000 mots en anglais et 12, 000 mots en français (notes de bas de page, graphiques et tableaux non-inclus). Les notes de recherche sont des textes plus courts, qui portent sur des résultats de recherches préliminaires ou qui proposent une réflexion bien articulée sur une question spécifique.

 

Toutes les propositions doivent être entièrement anonymes, sans possibilité d’identifier leur auteur. Pensez à ôter votre nom des « Propriétés » du document. Soyez particulièrement vigilants avec les références telles que « tiré de ma thèse », « mes travaux antérieurs sur… », etc.

 

Merci de bien vouloir nous confirmer que vous n’avez pas soumis ou publié cet article -ou un travail très semblable- ailleurs, que ce soit dans une monographie publiée ou dans un recueil édité en anglais, en français, ou dans toute autre langue.

 

* Avant de soumettre un manuscrit :

 

1) Veuillez vous assurer que le texte conforme aux demandes stylistiques et bibliographiques de la revue, qui se trouvent ci-haut (dans la section Author Guidelines à la page About the Journal). 

 

2) Veuillez nous indiquer que vous n’avez pas soumis ni publié ailleurs cet article, ou un autre très semblable, et ce, dans quelque langue que ce soit.

 

3) Prière de nous envoyer la soumission en pièce jointe dans un format Microsoft Word. 

 

 

Comptes rendus       

 Veuillez indiquer le titre dans l’ordre suivant : le nom de l’auteur (en petites majuscules), le prénom de l’auteur, un tiret, le titre du livre recensé en italique, le lieu, la maison d’édition, l’année de publication et le nombre de pages. Par exemple :          

DOCKÈS, Pierre – La libération médiévale, Paris, Flammarion, 1979, 317 p.   

 Veuillez écrire les manuscrits à double interligne. Les citations de plus de cinq lignes doivent être disposées en retrait et former des paragraphes distincts. Les guillemets ne sont pas employés dans ces cas.

 Chaque citation doit être suivie, entre parenthèses, du numéro de la page de laquelle elle a été extraite ou de la référence pertinente. Veuillez ne pas utiliser d’appels de note.   

 Indiquez votre nom et celui de votre institution, organisme ou association à la fin du compte rendu de la façon suivante :        

                                                  Jean Durand, Université Laval

 Votre texte ne doit pas dépasser 1 000 à 1 200 mots.    

 Veuillez faire parvenir votre compte rendu par courriel à l’adresse suivante : hssh2@uottawa.ca

 

 ++

 

***Please send submissions by email to hssh@uottawa.ca.***

 

Definitions

Article: All texts 11 000 words in length in English/12 000 words in French that makes an original contribution to knowledge. The journal gives priority to studies that explicitly integrate different sub-fields of social history and are innovative in source, method, and interpretation.  

Research Note: Any discussion paper – as opposed to a full research paper – seeking to advance a theoretical perspective, to present preliminary results of an ongoing research, or to offer a rigorous examination of a question or primary source. Maximum length: 5,000 words.

 

Editorial Procedures

 Manuscripts submitted to Histoire sociale / Social History are peer reviewed before being considered for publication by the Editorial Board. Once a paper has been accepted for publication, it may not be withdrawn without the approval of the Board. Authors should submit articles in electronic form.

 Each author will receive one copy of the issue in which it appears.

 Authors of accepted articles are required to sign a copyright agreement. Of the royalty fee received for the reprinting of an article published in Histoire sociale / Social History, the author will receive $50.

 The editors accept no responsibility for opinions expressed by the contributors.

 To ensure that the copy conforms to editorial practice, the editors retain the final authority in matters of style.

 

Manuscript Presentation    

 Authors are requested to submit articles in electronic form (e-mail attachment of Word document sent to the journal’s e-mail address, hssh@uottawa.ca), accompanied by a summary of approximately 100 words.

 NEW! Manuscripts should not exceed 11,000 words. The text should be double-spaced.

 The title page should include the title of the article, the full name of the author, and his or her academic address (the author’s name should not appear in the text).

 Tables, graphs, figures, and illustrations referred to in the text should have appropriate titles or captions and should be numbered using Arabic numerals. The source, if needed, should be indicated immediately below. Please provide hign-resolution jpg files of any images.

 Numbers under 10 are usually expressed in words. The percentage sign is used in tables; the word per cent is preferred in the text. Decimals should always be expressed in Arabic numerals, for example, 46.5 per cent. Dates are shown as follows: the 1960s; September 24, 1979; the nineteenth century.

 Spelling generally follows the Concise Oxford Dictionary. Usage generally follows H. W. Fowler, A Dictionary of Modern English Usage.

 

Quotations and Citations     

 Quotations in English or French need not be translated. Quotations from other languages must be translated into the language of the manuscript.

 Punctuation should be placed inside quotation marks. Examples: “It was obvious,” stated the newspaper report, “that the crime was committed before midnight.” The report ended by regretting the increasing number of violent incidents by “gangs.” Omission of quoted material should be indicated by three points of ellipsis.

 Modification of the original quotation or any inserted words of the author’s are enclosed in square brackets. Sic in square brackets confirms the use or form of the original words.

 Quotations of more than five lines should form an indented paragraph. Quotation marks are not needed.

 To the degree possible, footnote numbers are to be placed at the end of sentences and after the terminating punctuation or quotation marks. Example: “His political career was shaped by the feeling of noblesse oblige.”24

 

Footnotes and References   

 First references are treated in the following manner :   

Books: James D. Young, The Rousing of the Scottish Working Class (Montreal and Kingston: McGill-Queen’s University Press, 1979), pp. 10-18, 104-106.

Editor as author: J. M. S. Careless, ed., The Pre-Confederation Premiers: Ontario Government Leaders, 1841-1867 (Toronto: University of Toronto Press, 1980).

Component part by one author in a work edited by another: J. K. Johnson, “John A. Macdonald” in J. M. S. Careless, ed., The Pre-Confederation Premiers: Ontario Government Leaders, 1841-1867 (Toronto: University of Toronto Press, 1980), pp. 197-245.

Article in a journal: Yves Landry, “Mortalité, nuptialité et canadianisation des troupes françaises de la guerre de Sept Ans,” Histoire sociale / Social History, vol. 12, no. 24 (November 1979), pp. 296-315.

Unpublished thesis: Allan Greer, “Habitants of the Lower Richelieu: Rural Society in Three Quebec Parishes, 1740-1840” (PhD dissertation, York University, 1980), pp. 136-138.

 Subsequent references to works already cited are treated as follows: 

Avoid op. cit. and loc. cit. by citing the author’s surname and a short version of the title. Examples follow as above: Young, The Rousing of the Scottish Working Class, pp. 70-77; Careless, The Pre-Confederation Premiers; Johnson, “John A. Macdonald,” p. 201; Landry, “Mortalité, nuptialité et canadianisation,” p. 301; Greer, “Habitants of the Lower Richelieu,” pp. 122-129.

 Ibid. is used to repeat a reference to the work cited in the footnote immediately preceding.

 

Manuscript Sources 

 First reference should have the following order: name of repository, name of collection, reference number, volume or carton number, page, folio or document number, title or identification of document, date. Example: British Museum (hereafter BM), Liverpool Papers, Add MSS 33282, p. 94, William Shirley to Hawkesbury, April 23, 1791.

 In subsequent references to a manuscript source, the name of the repository may be abbreviated as indicated in the first reference above.

 

Submission Checklist

• Submit all contributions in Microsoft Word format to hssh@uottawa.ca. Please name the file in the following format: Short-title, date of submission (year, month, day). E.g. Pigs, cows and boarders 1984.07.31.

• Submissions of articles and research notes should include a 100-word summary/abstract. Please include this abstract on the first page of your article, under the title, as well as in your cover email. 

• Your cover email should include your name, article title, 100-word abstract, institutional affiliation and full contact information. 

• All texts should be :

o double-spaced; 
o use a 12-point font; 
o employ italics, rather than underlining (except with URL addresses).

• Figures, graphs, tables and low-resolution versions of all illustrations should be placed within the text at the appropriate points, when possible. High-resolution illustrations will be requested after the peer-review process.

• Footnotes should be inserted in the text and appear at the bottom of the page, not at the end of the submission. 

• Articles are not to exceed 11,000 words in English and 12,000 words in French (excluding footnotes, graphs and tables). Research notes are shorter documents that focus on preliminary research results or that propose a well-articulated reflection on a specific question.

• All submissions must be free of any personal identifiers. Ensure that authors' names have been deleted everywhere. Remove your name from the document’s Properties. Watch especially for entries such as “draws from my thesis,” “my earlier work on,” etc. 

• Please confirm that you have not submitted or published this article, one very similar elsewhere or in a published monograph or edited collection in English, French or any other language.

 

When sending your manuscript, please : 

 

1) Ensure that the text adheres to the stylistic and bibliographic requirements outlined in the Author Guidelines, which is found in About the Journal.

 

2) Indicate that you have not submitted or published this article, or one very similar, elsewhere or in a published monograph or edited collection, whether in English or any other language.

 

3) Send the submission as an attachment file in Microsoft Word document format.

 

Guidelines for Book Reviewers       

 Indicate the heading in the following order: last name of the author or editor (small caps), author’s first name or initials, a dash, title of the book (in italics), place of publication, publisher, date of publication, and number of pages. For example:          

POLLARD, Sidney – Peaceful Conquest: The Industrialization of Europe, 1760-1970. Oxford: Oxford University Press, 1981. Pp. 451 

 Text should be double-spaced. Quotations of more than five lines should be indented and form a distinct paragraph; omit quotation marks in these cases. Following each quotation, indicate in brackets the page number from which it is taken or other pertinent reference. Do not use footnotes.      

 Present your name and affiliation in the following manner:

                                            Marvin Horner, University of Toronto.

 Use month, day, and year: March 17, 1877. For decades, use either 1880s or eighties.         

 Your text should be no longer than 1,000 words.           

 Please send your book review by e-mail to: hssh2@uottawa.ca

 

 

Submission Preparation Checklist

As part of the submission process, authors are required to check off their submission's compliance with all of the following items, and submissions may be returned to authors that do not adhere to these guidelines.

  1. Vous n’avez pas soumis ni publié ailleurs cet article, ou un autre très semblable, et ce, dans quelque langue que ce soit.

    You have not submitted or published this article, or one very similar, elsewhere or in a published monograph or edited collection, whether in English or any other language.

  2. La soumission se trouve dans un format Microsoft Word. 

    The submission file is in Microsoft Word document format.

  3. Le text conforme aux demandes stylistiques et bibliographiques de la revue, qui se trouvent dans la section Author Guidelines à la page About the Journal. 

    The text adheres to the stylistic and bibliographic requirements outlined in the Author Guidelines, which is found in About the Journal.

 

Privacy Statement

The names and email addresses entered in this journal site will be used exclusively for the stated purposes of this journal and will not be made available for any other purpose or to any other party.