Built by Bass Charrington, Britain's pre-eminent brewery in the 1960s and 1970s, Runcorn was conceived as becoming western Europe's largest brewery. Even before it opened in 1974, however, Runcorn was struck with paralysing labour disruptions, technological problems, and managerial miscalculations that would plague its history until its closure until 1991. What gave Runcorn broader significance was its role in reflecting the pervasive, but misplaced, assumptions about a new corporate culture, new technologies, the emergence of national brands, and advertising as a vehicle for replacing local consumer tastes with national markets. Oral history interviews, local newspaper accounts, the brewing industry's newspapers, and the brewery's in-house magazine afford insights into Runcorn’s unwritten history.
Construite par Bass Charrington, la brasserie prééminente des années 1960 et 1970, la Runcorn devait être la plus grande brasserie d’Europe de l’Ouest. Même avant d’avoir ouvert ses portes, en 1974, la Runcorn a été victime de conflits de travail, de problèmes technologiques et de mauvais calculs de gestion qui allaient lui empoisonner la vie jusqu’à sa fermeture en 1991. Ce qui confère à la Runcorn sa plus grande importance, c’est que son rôle témoigne des hypothèses omniprésentes mais erronées quant à une nouvelle culture d’entreprise, aux nouvelles technologies, à l’émergence de marques nationales et à la publicité comme moyen de substituer les goûts des consommateurs locaux par des marchés nationaux. Des entretiens d’histoire orale, des récits à des journaux locaux, les journaux de l’industrie brassicole et le magazine maison de la brasserie nous donnent un aperçu de l’histoire non écrite de la Runcorn.